KlantenserviceOver ons
Inloggen
NEWS

Otrium Benoemt Zuhairah Washington tot CEO

Zuhairah Washington will oversee global operations and expansion. Co-Founder Klijnstra will drive marketing strategy and impact goals.

27 JULY 2023
Otrium, de digitale mode-outlet die het groeiende probleem van onverkochte  voorraad aanpakt, heeft Zuhairah Washington benoemd tot nieuwe wereldwijde CEO. Medeoprichter Max Klijnstra stapt in de rol van  Chief Sustainability & Growth Officer om de groei en de missie op elkaar af te stemmen. De missie van het platform is om miljoenen klanten te verbinden met 's werelds toonaangevende premiummerken om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen.
Na haar toetreding tot het bedrijf als President en Chief Operating Officer in 2021, zal Washington verantwoordelijk zijn voor internationale groei en toezicht houden op alle aspecten van Otrium's wereldwijde operaties, waaronder productontwikkeling, techniek, verkoop, marketing, logistiek, uitbreiding, juridische zaken, financiën en personeelszaken. Onder haar leiding zal Otrium zich op het pad naar winstgevendheid  richten in Europa en verdere groei in de Verenigde Staten. In 2022 groeit het ledenbestand van Otrium in de VS met 500%.
Washington zegt: "Ik voel me bijzonder gelukkig dat ik een bedrijf mag leiden dat consumenten van alle sociaaleconomische achtergronden toegang biedt tot 's werelds beste premium modemerken tegen betaalbare prijzen, en dat alles in het kader van een grotere missie - ervoor zorgen dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Als een van de weinige Afro-Amerikaanse vrouwelijke CEO's in tech die een wereldwijd fashion platform leidt,  ben ik vooral trots dat we de volgende fase van Otrium aan het opbouwen zijn met een leiderschapsteam dat voor 40% uit vrouwen bestaat, waarvan 100% vrouwen van kleur zijn."
Otrium werkt samen met modemerken om de milieuproblemen en economische uitdagingen van onverkochte voorraad op te lossen. Het platform doet dit door de modemerken een naadloze manier te bieden om hun eigen digitale outletkanaal te openen. Otrium neemt het complete e-commerceproces voor zijn rekening, van fotografie tot fulfilment en verzending, en klantenservice. Het bedrijf maakt gebruik van machine learning en gepatenteerde technologie om merchandising te bepalen en productontdekking te optimaliseren. Momenteel biedt Otrium meer dan 300 modemerken aan op het platform.
Medeoprichter Max Klijnstra zal de marketingstrategie en duurzaamheidsdoelen van Otrium aansturen en verder integreren in de bedrijfsvoering. "Wereldwijd wordt naar schatting elk jaar 92 miljoen ton textielafval geproduceerd en belandt op een vuilnisbelt.* Otrium is opgericht om deze trend om te keren. Wij streven naar een toekomst waarin elk kledingstuk dat wordt geproduceerd, wordt gedragen. Naarmate Otrium groeit, zullen we blijven helpen om het aantal kledingstukken dat op een vuilnisbelt beland, te verminderen. "Ik wil persoonlijk blijven bijdragen aan dit soort veranderingen voor Otrium en voor de industrie," voegt Klijnstra toe.
Medeoprichter Milan Daniels zal doorgaan met het opschalen en bevorderen van wereldwijde merk partnerschappen van het platform, waaronder Tommy Hilfiger, Donna Karan New York en Scotch & Soda. Daniels zegt: "Doordat Max de rol van Chief Sustainability & Growth Officer op zich neemt, kunnen we deze onderwerpen meer op de voorgrond plaatsen binnen het hele bedrijf. In combinatie met Zuhairah - een uitzonderlijke leider die onze ambities voor Otrium deelt - in de rol van CEO en ieder van ons die onze toegewezen rollen vervullen, is het uitvoerend team beter gepositioneerd dan ooit om van Otrium  een van 's werelds toonaangevende end-to-end outlet fashion platforms te maken.”
Otrium bedient  meer dan 20 markten in Europa en de VS vanuit drie logistieke centra in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het succes van het bedrijf is te danken aan een divers en wereldwijd team, dat meer dan 30 nationaliteiten vertegenwoordigt. In juni 2023 publiceerde Otrium een uitgebreide analyse van de vermeden koolstofemissies en afval van moderne off-price bedrijfsmodellen. Met steun van het klimaat-tech start-up Vaayu. Ontdek het Interactieve Impact Report inclusief de bevindingen van Otrium via deze link.
Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]

More from Otrium

See all articles
Press

Otrium's 2022 Impact Report is hier!

Fashion outlet Otrium meet vermeden koolstofemissies en afval met behulp van de koolstof berekeningssoftware VaayuOntdekt het rapport op undefinedAmsterdam, 21 juni 2023 - Vandaag publiceert Otrium, een mode-outlet die een positieve impact wil maken, een uitgebreide analyse van de vermeden koolstofemissies en afval van moderne outlet businessmodellen, met ondersteuning van Vaayu, de start-up in klimaattechnologie. Vaayu heeft zijn eigen AI- en machine learning-technologie gebruikt, samen met zijn team van experts op het gebied van levenscyclus beoordeling, om inzichten te verzamelen van meer dan 45 modemerken (zowel beschikbaar op als buiten Otrium) en gegevens van bijna vijf miljoen mode producten die actief zijn op Otrium, om koolstof op een gedetailleerd wetenschappelijk niveau te berekenen.Het onderzoek analyseert de bredere rol die outlet bedrijfsmodellen zoals Otrium kunnen spelen bij het bijdragen aan een meer circulaire mode-industrie door een alternatief te bieden voor afvalstromen van onverkochte voorraad. Het vertegenwoordigt een nieuwe bijdrage aan het begrijpen van de eindfase van fashion producten als een van de grootste datasets over praktijken met onverkochte voorraad. In 2022 voorkwam Otrium, op basis van deze berekeningen, 6.496 ton koolstofemissies (CO₂e) en 104 ton afval door fashionmerken een winstgevende oplossing te bieden om onverkochte voorraad op te ruimen, in vergelijking met een alternatief scenario waarin off-price bedrijven zoals Otrium niet zouden bestaan. Dat komt overeen met 2.219 retourtjes van Amsterdam naar New York voor één passagier of het weggooien van 130.524 paar jeans.Otrium werkt samen met meer dan 400 fashion merken zoals Mara Hoffman, Everlane, Outerknown en CLOSED om nieuwe consumenten te bereiken voor elk kledingstuk dat wordt geproduceerd en de levensduur van hun collecties te verlengen. Nu heeft Otrium, met behulp van Vaayu, toegang tot real-time koolstof tracking op product- en merkniveau, waardoor het bedrijf transacties kan monitoren en deze gegevens kan gebruiken voor realtime besluitvorming met betrekking tot impact.Otrium streeft naar een toekomst waarin alle geproduceerde kleding wordt gedragen en geen nieuwe kleding op de stortplaats belandt. Het wil zijn brand partners in staat stellen om een meer vraaggestuurde benadering van productie aan te nemen en innovatieve manieren te vinden om nieuwe consumenten te bereiken. Door het delen van gegevens en klantinzichten stimuleert Otrium nauwkeurigere prognoses. Om zijn vijf miljoen leden wereldwijd te ondersteunen bij het maken van geïnformeerde keuzes, werkt Otrium samen met Good On You, een onafhankelijke organisatie die de merken beoordeelt op basis van hun sociale en milieu-impact. Mede-oprichter Max Klijnstra: "We hebben Otrium opgericht om een rol te spelen in het hervormen van de manier waarop fashion wordt geproduceerd en uiteindelijk verkocht. Ons bedrijfsmodel is een eerste stap in het oplossen van de groeiende uitdaging van onverkochte voorraad. Als volgende stap zullen de resultaten uit ons Otrium 2022 Impact Rapport onze duurzaamheidsstrategie en klimaatdoelstellingen informeren en versterken. We zullen het ook gebruiken om transparant onze voortgang te communiceren met onze community,brand partners en de fashionindustrie. "Bij Otrium werken we gestaag aan het verbeteren van onze impact, stap voor stap."Marlot Kiveron, Hoofd Duurzaamheid bij Otrium: "Ons ultieme doel is om een netto positieve impact te hebben. Dit betekent dat we meer teruggeven dan we nemen door middel van ons bedrijfsmodel en onze operatie zoals het versturen van pakketten. Positieve impact creëren is een continu proces. Het doel van dit rapport is om onze vooruitgang te meten en verantwoording af te leggen door dit extern te delen. "Het begrijpen van de impact van zowel ons bedrijfsmodel als onze activiteiten in realtime helpt ons om positieve verandering te versnellen."Namrata Sandhu, mede-oprichter en CEO van Vaayu: "We bevinden ons op een kantelpunt als het gaat om het klimaat, en nieuw onderzoek toont aan dat we momenteel niet op koers liggen om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden. Retailers zijn al langere tijd bezig met de overgang naar reactief handelen, waarbij ze denken aan systeemverandering en circulariteit, en ze willen echt inzicht krijgen in en hun impact verlagen. Maar Vaayu stelt hen daadwerkelijk in staat om proactief te werken, door gebruik te maken van onze generatieve AI- en machine learning-technologie om emissies in real-time te berekenen en deze vervolgens te verlagen met behulp van deze wetenschappelijk onderbouwde inzichten." "Ons werk met Otrium is het eerste in zijn soort dat het koolstofemissie- en afval besparingspotentieel van off-price bedrijfsmodellen onderzoekt."Om het interactieve Impact Report 2022 van Otrium te bekijken, klik undefined.
As of March 2023, 53% of Otrium’s team is women – including half of our executive leadership. Our team is a vibrant mix of perspectives, passion, and diversity – spanning multiple continents and cultures. We're celebrating two themes that aim to empower women globally: The official 2023 International Women's Day goal to #EmbraceEquity and the United Nations' #DigitALL campaign that aims to foster innovation and technology for gender equality. Both themes highlight the need for inclusive and transformative technology and digital education – topics at the heart of Otrium. We aim not only to create a future where all clothing is worn, but also a future where equality is at the forefront and all people have access to the resources they need. Ultimately, we want a future where these statistics are no longer true:• Only 63 per cent of women are using the Internet in 2022 compared to 69 per cent of men (ITU, Nov22) • By 2050, 75% of jobs will be related to STEM areas. Yet today, women hold just 22% of positions in artificial intelligence, to name just one. (WEF Report) • A study of 51 countries revealed 38 per cent of women had personally experienced online violence. (2022 Gender Snapshot Report) We’re thrilled to spotlight some of the women making a difference at Otrium through technology, fashion, and beyond. A big THNAK YOU 👏🏻 to all 100+ women behind Otirum.
Otrium, the leading digital outlet transforming how consumers buy end-of-season fashion, debuts on Fast Company’s prestigious 2023 undefined after a year of explosive growth. Each year, the American magazine’s editors search the world for the perfect blend of the next generation of trailblazers and decade-defining disruptors. We’re solidifying our rising star status – joining the ranks of disruptors like Airbnb, Ralph Lauren, Apple & more.Otrium is changing how fashion is created and sold, challenging industry norms around overconsumption and overproduction. The outlet with a mission wants a future where every item of clothing produced is worn. Otrium empowers over 300 brands to responsibly sell excess inventory, connecting them to a community of five million consumers – and counting. Otrium has seen revenue jump of 1000% year over year and members grow at a speed of 500%. “The conversation around what to do with excess inventory in fashion has never been more timely or critical,” says Zuraihah Scott Washington, President and Chief Operating Officer. “Otrium is eliminating unsold inventory and changing the way fashion is created and sold. Through our mission to transform the end-of-season segment through technology, we’re flipping the traditional fashion industry model that relies heavily on seasonality, trend, physical retail, or stock buyers. With every item we sell, we divert textile waste away from countries like Ghana and Chile which often end up burned or in landfills.” Otrium’s free, members-only platform allows consumers to unlock exclusive access to high-quality brands like Belstaff, Mara Hoffman, APL, All Saints and Everlane for a fraction of the price – while educating consumers on the positive impact of their choices. “Our platform elevates the off-price experience for discerning brands and consumers alike,” says Washington. “Consumers want thoughtful solutions and options amidst increasing economic and climate uncertainty.” “57 percent of our community tell us they prioritize buying off-season instead of new off the rack,” elaborates Washington. “Otrium is enabling new consumer shopping experiences by offering what we like to call ‘second chance’  vs. second hand inventory seen in resale models.”  No item is left behind. Otrium ultimately connects its brand partners with preferred stock buyers and local charities for the small amount of pieces that can’t be sold through its consumer platform, optimizing a partner’s recovery value.“The ocean of possibility is blue – and we know Otrium is driving the change,” says Milan Daniels, co-founder, speaking from New York City. “While off-price fashion sales are still predominantly taking place offline, the market represents a $200 billion opportunity. By 2030, we expect our playground  to be worth as much as $480 billion  – and no new clothing in landfills.”In 2022 alone, Otrium matched over 5 million garments with new owners.