KlantenserviceOver ons
Inloggen
NEWS

Otrium introduces made-to-measure packaging

The new packaging machine scans items to determine their size and creates a unique fitted packaging, limiting any unnecessary space.

22 DECEMBER 2023
Fashion's carbon footprint isn't a small thing. The fashion industry produces 5% of the world’s carbon emissions and is the world’s 3rd largest polluter. We're part of that, but we're striving to change that story. Here's what we're up to:
In 2023, we introduced a new packaging machine in our European warehouse to create tailor-made packaging. The new packaging machine scans items to determine their size and creates a unique fitted packaging, limiting any unnecessary space. We moved away from one-sized boxes to minimise material usage. 
Reducing our operational footprint: one package at a time Our new packaging machine is making a real difference—cutting emissions by over 50% per item shipped. To be exact 51.88%, the equivalent of 0.075 kg CO2-eq. It's a small win, but a win nonetheless. Reducing our operational footprint means innovating one step at a time. We move as smart and quick as possible as we are conscious of the urgency of climate change.
Using Less, Using Smart It's really just about using energy and materials smarter.This is our three-step approach:
  1. Thinner, unbleached materials that are recycled and FSC certified. Lower and recycled materials means less waste.
  2. By making the boxes to fit the items shipped, we reduce the box size. This impacts the whole supply chain down to customer delivery with less vehicles required to move the same amount of orders.
  3. Solar power for our warehouse and teaming up with couriers who care about the environment.
Our Footprint is Our Responsibility 
A carbon footprint measures the amount of carbon dioxide released into the atmosphere as a result of the activities a person, organisation or community does. A carbon footprint is measured in terms of tons of CO2 emissions. The smaller your carbon footprint, the smaller the impact on the environment and climate change. Find our latest climate report here
Our ambition is to reduce our carbon footprint to become Net Zero in 2030 in line with the Science Based Targets initiative.  Read more about our commitment here
If you have any questions, great ideas or feedback please reach out to our Sustainability team at [email protected].

More from Otrium

See all articles
NEWS

Otrium stippelt pad uit naar winstgevendheid in 2025

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedOtrium verscherpt zijn focus op de Europese markt. Het bedrijf streeft ernaar om winstgevend te zijn in het vierde kwartaal van 2024 en volledige winstgevendheid over het jaar 2025 te bereiken. Om zo snel mogelijk winstgevend te worden zal Otrium zijn Amerikaanse activiteiten via een strategisch partnerschap overdragen aan Rue Gilt Groupe, een toonaangevend premium en luxe off-price e-commerce bedrijf in de VS.De missie van het bedrijf blijft onveranderd: dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Om modemerken te blijven ondersteunen bij het creëren van waarde en minimaliseren van afval heeft Otrium een aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen opgehaald bij bestaande investeerders. De recente financiering werd wederom geleid door Index Ventures, BOND Capital en Eight Roads, die ook de eerdere Series C-financieringsronde van het bedrijf leidden in 2021.Milan Daniëls, medeoprichter van Otrium, zegt hierover: “Dit jaar is zeer veelbelovend geweest: we hebben een aanzienlijke groei gezien in Europa en hebben in november onze eerste winstgevende maand bereikt. Deze sterke vooruitgang laat een duidelijk pad naar winstgevendheid zien. De nieuwe kapitaalinjectie van onze investeerders toont hun vertrouwen en geeft ons een sterke uitgangspositie voor de komende jaren.”De groei van Otrium in de Europese markten in 2023 volgt op een financieel jaar 2022 dat werd gekenmerkt door macro-economische onzekerheid en inflatie, naast een beweging waarbij consumenten na de pandemie ook weer terugkeerden naar fysieke retail winkels. In 2023 heeft Otrium in de EU 40% jaar-op-jaar omzetgroei behaald.Deze prestatie van Otrium werd onder meer aangewakkerd door aanzienlijke investeringen in technologie en het logistieke proces, onder meer de introductie van een geavanceerde verpakkingsmachine die de CO2-uitstoot per verzonden item met meer dan 50% verminderde. Daarnaast zijn aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan de kant van de consument, zoals een schaalbare en gepersonaliseerde mobiele ervaring in de Otrium-app. Deze investeringen zijn voornamelijk gedaan in de loop van 2022 en betalen zich nu uit.Om de nieuwe strategie uit te voeren benoemt het bedrijf zijn huidige CFO, Frank van Valderen, als nieuwe CEO met ingang van 1 januari 2024. Hij volgt Zuhairah Washington op, die haar ambtstermijn afsluit na het succesvol overzien van de groei en overgang van de Amerikaanse activiteiten naar Rue Gilt Groupe. Van Valderen brengt veel relevante  ervaring mee uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij Zalando en Philips, en zijn recente positie als CFO bij de Nederlandse e-commerce retailer Wehkamp.Het bedrijf blijft gefocust op het doel om het marktaandeel in Europa uit te breiden. Daarnaast wil het de manier waarop consumenten mode buiten seizoen of uit archiefcollecties kopen herdefiniëren. Otrium's ambitie voor winstgevende groei gaat zo hand in hand met het minimaliseren van verspilling in de modewereld.  Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]
Otrium, de digitale mode-outlet die het groeiende probleem van onverkochte  voorraad aanpakt, heeft Zuhairah Washington benoemd tot nieuwe wereldwijde CEO. Medeoprichter Max Klijnstra stapt in de rol van  Chief Sustainability & Growth Officer om de groei en de missie op elkaar af te stemmen. De missie van het platform is om miljoenen klanten te verbinden met 's werelds toonaangevende premiummerken om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen.Na haar toetreding tot het bedrijf als President en Chief Operating Officer in 2021, zal Washington verantwoordelijk zijn voor internationale groei en toezicht houden op alle aspecten van Otrium's wereldwijde operaties, waaronder productontwikkeling, techniek, verkoop, marketing, logistiek, uitbreiding, juridische zaken, financiën en personeelszaken. Onder haar leiding zal Otrium zich op het pad naar winstgevendheid  richten in Europa en verdere groei in de Verenigde Staten. In 2022 groeit het ledenbestand van Otrium in de VS met 500%.Washington zegt: "Ik voel me bijzonder gelukkig dat ik een bedrijf mag leiden dat consumenten van alle sociaaleconomische achtergronden toegang biedt tot 's werelds beste premium modemerken tegen betaalbare prijzen, en dat alles in het kader van een grotere missie - ervoor zorgen dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Als een van de weinige Afro-Amerikaanse vrouwelijke CEO's in tech die een wereldwijd fashion platform leidt,  ben ik vooral trots dat we de volgende fase van Otrium aan het opbouwen zijn met een leiderschapsteam dat voor 40% uit vrouwen bestaat, waarvan 100% vrouwen van kleur zijn."Otrium werkt samen met modemerken om de milieuproblemen en economische uitdagingen van onverkochte voorraad op te lossen. Het platform doet dit door de modemerken een naadloze manier te bieden om hun eigen digitale outletkanaal te openen. Otrium neemt het complete e-commerceproces voor zijn rekening, van fotografie tot fulfilment en verzending, en klantenservice. Het bedrijf maakt gebruik van machine learning en gepatenteerde technologie om merchandising te bepalen en productontdekking te optimaliseren. Momenteel biedt Otrium meer dan 300 modemerken aan op het platform.Medeoprichter Max Klijnstra zal de marketingstrategie en duurzaamheidsdoelen van Otrium aansturen en verder integreren in de bedrijfsvoering. "Wereldwijd wordt naar schatting elk jaar 92 miljoen ton textielafval geproduceerd en belandt op een vuilnisbelt.* Otrium is opgericht om deze trend om te keren. Wij streven naar een toekomst waarin elk kledingstuk dat wordt geproduceerd, wordt gedragen. Naarmate Otrium groeit, zullen we blijven helpen om het aantal kledingstukken dat op een vuilnisbelt beland, te verminderen. "Ik wil persoonlijk blijven bijdragen aan dit soort veranderingen voor Otrium en voor de industrie," voegt Klijnstra toe.Medeoprichter Milan Daniels zal doorgaan met het opschalen en bevorderen van wereldwijde merk partnerschappen van het platform, waaronder Tommy Hilfiger, Donna Karan New York en Scotch & Soda. Daniels zegt: "Doordat Max de rol van Chief Sustainability & Growth Officer op zich neemt, kunnen we deze onderwerpen meer op de voorgrond plaatsen binnen het hele bedrijf. In combinatie met Zuhairah - een uitzonderlijke leider die onze ambities voor Otrium deelt - in de rol van CEO en ieder van ons die onze toegewezen rollen vervullen, is het uitvoerend team beter gepositioneerd dan ooit om van Otrium  een van 's werelds toonaangevende end-to-end outlet fashion platforms te maken.”Otrium bedient  meer dan 20 markten in Europa en de VS vanuit drie logistieke centra in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het succes van het bedrijf is te danken aan een divers en wereldwijd team, dat meer dan 30 nationaliteiten vertegenwoordigt. In juni 2023 publiceerde Otrium een uitgebreide analyse van de vermeden koolstofemissies en afval van moderne off-price bedrijfsmodellen. Met steun van het klimaat-tech start-up Vaayu. Ontdek het Interactieve Impact Report inclusief de bevindingen van Otrium via deze undefined. Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]
Otrium kondigt de lancering aan van een speciaal kledingreparatieprogramma voor beschadigde retourzendingen na een succesvolle pilot. Het initiatief wordt uitgevoerd in samenwerking met Bleckmann, experts in supply chain management voor mode- en lifestylemerken. Samen met Bleckmann’s team van circulaire mode-experts van The Renewal Workshop zet Otrium de volgende stap in zijn strategische reis om te helpen het aantal kledingstukken dat uiteindelijk op de vuilnisbelt belandt of wordt vernietigd, te verminderen.De meeste retouren die Otrium momenteel ontvangt, kunnen gemakkelijk worden hersteld en opnieuw te koop worden aangeboden. In zeldzame gevallen zijn geretourneerde artikelen echter beschadigd. "Het voorkomen van afval is een belangrijk onderdeel van het DNA van Otrium, en dankzij onze samenwerking met Bleckmann en hun Renewal Workshop team kunnen we nu het merendeel van de beschadigde retourzendingen repareren en weer in omloop brengen," zegt Kevin Carolan, Directeur Logistiek bij Otrium. "We zijn blij dat we onze positie in de toeleveringsketen van de mode kunnen gebruiken om blijvende verandering te creëren en onze missie om het aantal kledingstukken dat wort vernietigd te verminderen, sneller te realiseren." Een meetbare impact makenSinds 2020 onderzoekt Otrium met hun externe logistieke dienstverlener Bleckmann de mogelijkheden voor renovatie en reparaties. In april 2023 startten beide partners een pilot van drie maanden in de vestiging van Bleckmann in Almelo, Nederland, om het programma uit te breiden met een breder scala aan reparaties en geoptimaliseerde processen door datagebruik. Tijdens de pilot heeft het team van de Renewal Workshop  bij Bleckmann maandelijks meer dan 1.000 geretourneerde kledingstukken, schoenen en accessoires voor Otrium  refurbished."Met honderden high-end labels op het platform hadden we een efficiënte oplossing nodig die was afgestemd op de behoeften van een breed scala aan producten - van schoenen en jassen tot tassen," legt Marlot Kiveron, Hoofd Duurzaamheid bij Otrium, uit. "Het team van Renewal Workshop heeft nauw met ons samengewerkt om een gestroomlijnd en schaalbaar proces te ontwikkelen dat kan meegroeien met onze ambities, waardoor we als-nieuwe reparaties kunnen leveren met de snelheid van e-commerce. Hun combinatie van doelgerichtheid, professionaliteit, flexibiliteit en expertise maakt hen de ideale partner voor dit soort projecten."De geïntegreerde datamogelijkheden van Bleckmann waren ook cruciaal voor het succes van de samenwerking. "Het verzamelen en analyseren van gegevens kan van vitaal belang zijn bij het aantonen van de commerciële levensvatbaarheid van duurzaamheidsinitiatieven," zegt Tamara Zwart, directeur Renewal Workshop bij Bleckmann. "Met behulp van onze geavanceerde voorraadvolgsystemen stelden we vast dat 70% van de vernieuwde Otrium voorraad binnen zeven weken was verkocht. We zijn allemaal erg blij met de resultaten!"Bovendien heeft Vaayu, de software voor het bijhouden van de CO2-uitstoot, berekend dat een gerenoveerde retourzending die bij Otrium wordt verkocht gemiddeld 2,760 kg CO2-uitstoot en 69 g afval voorkomt, wat bewijst dat dit programma een positieve impact kan hebben op zowel de planeet als het bedrijf.Samen streven naar verantwoorde groeiNadat de business case was vastgesteld, besloot het team om het initiatief uit te breiden tot na de pilotfase. "Dit project is een mijlpaal in onze reis naar duurzaamheid," concludeerde Marlot. "Het is een belangrijk onderdeel van onze voortdurende inzet om meer manieren te vinden om onze impact op het milieu te verminderen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat meer kleding gedragen wordt. Tegen het einde van 2023 willen we ten minste 25.000 beschadigde kledingstukken hebben gerepareerd. Samen met Bleckmann en hun vernieuwingsexperts zijn we goed op weg om te bewijzen dat dit circulaire bedrijfsmodel een waardevol onderdeel kan zijn van onze toekomstige groei."