Otrium richt zich op de Europese markt na 40% omzetgroei in 2023
Mikt op break-even in Q4 2024 en winstgevendheid in 2025
Het bedrijf draagt de Amerikaanse activiteiten over aan Rue Gilt Groupe
Aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen door bestaande investeerders
Europese Otrium-activiteiten voor de eerste keer break-even in de maand november 2023
Otrium verscherpt zijn focus op de Europese markt. Het bedrijf streeft ernaar om winstgevend te zijn in het vierde kwartaal van 2024 en volledige winstgevendheid over het jaar 2025 te bereiken. Om zo snel mogelijk winstgevend te worden zal Otrium zijn Amerikaanse activiteiten via een strategisch partnerschap overdragen aan Rue Gilt Groupe, een toonaangevend premium en luxe off-price e-commerce bedrijf in de VS.
De missie van het bedrijf blijft onveranderd: dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Om modemerken te blijven ondersteunen bij het creëren van waarde en minimaliseren van afval heeft Otrium een aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen opgehaald bij bestaande investeerders. De recente financiering werd wederom geleid door Index Ventures, BOND Capital en Eight Roads, die ook de eerdere Series C-financieringsronde van het bedrijf leidden in 2021.
Milan Daniëls, medeoprichter van Otrium, zegt hierover: “Dit jaar is zeer veelbelovend geweest: we hebben een aanzienlijke groei gezien in Europa en hebben in november onze eerste winstgevende maand bereikt. Deze sterke vooruitgang laat een duidelijk pad naar winstgevendheid zien. De nieuwe kapitaalinjectie van onze investeerders toont hun vertrouwen en geeft ons een sterke uitgangspositie voor de komende jaren.”
De groei van Otrium in de Europese markten in 2023 volgt op een financieel jaar 2022 dat werd gekenmerkt door macro-economische onzekerheid en inflatie, naast een beweging waarbij consumenten na de pandemie ook weer terugkeerden naar fysieke retail winkels. In 2023 heeft Otrium in de EU 40% jaar-op-jaar omzetgroei behaald.
Deze prestatie van Otrium werd onder meer aangewakkerd door aanzienlijke investeringen in technologie en het logistieke proces, onder meer de introductie van een geavanceerde verpakkingsmachine die de CO2-uitstoot per verzonden item met meer dan 50% verminderde. Daarnaast zijn aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan de kant van de consument, zoals een schaalbare en gepersonaliseerde mobiele ervaring in de Otrium-app. Deze investeringen zijn voornamelijk gedaan in de loop van 2022 en betalen zich nu uit.
Om de nieuwe strategie uit te voeren benoemt het bedrijf zijn huidige CFO, Frank van Valderen, als nieuwe CEO met ingang van 1 januari 2024. Hij volgt Zuhairah Washington op, die haar ambtstermijn afsluit na het succesvol overzien van de groei en overgang van de Amerikaanse activiteiten naar Rue Gilt Groupe. Van Valderen brengt veel relevante ervaring mee uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij Zalando en Philips, en zijn recente positie als CFO bij de Nederlandse e-commerce retailer Wehkamp.
Het bedrijf blijft gefocust op het doel om het marktaandeel in Europa uit te breiden. Daarnaast wil het de manier waarop consumenten mode buiten seizoen of uit archiefcollecties kopen herdefiniëren. Otrium's ambitie voor winstgevende groei gaat zo hand in hand met het minimaliseren van verspilling in de modewereld.
Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]