KlantenserviceOver ons
Inloggen
NEWS

Otrium stippelt pad uit naar winstgevendheid in 2025

Otrium scherpt focus op Europa aan en verwacht volledig winstgevend te zijn over het jaar 2025.

28 DECEMBER 2023
  • Otrium richt zich op de Europese markt na 40% omzetgroei in 2023
  • Mikt op break-even in Q4 2024 en winstgevendheid in 2025
  • Het bedrijf draagt de Amerikaanse activiteiten over aan Rue Gilt Groupe
  • Aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen door bestaande investeerders
  • Europese Otrium-activiteiten voor de eerste keer break-even in de maand november 2023
Otrium verscherpt zijn focus op de Europese markt. Het bedrijf streeft ernaar om winstgevend te zijn in het vierde kwartaal van 2024 en volledige winstgevendheid over het jaar 2025 te bereiken. Om zo snel mogelijk winstgevend te worden zal Otrium zijn Amerikaanse activiteiten via een strategisch partnerschap overdragen aan Rue Gilt Groupe, een toonaangevend premium en luxe off-price e-commerce bedrijf in de VS.
De missie van het bedrijf blijft onveranderd: dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Om modemerken te blijven ondersteunen bij het creëren van waarde en minimaliseren van afval heeft Otrium een aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen opgehaald bij bestaande investeerders. De recente financiering werd wederom geleid door Index Ventures, BOND Capital en Eight Roads, die ook de eerdere Series C-financieringsronde van het bedrijf leidden in 2021.
Milan Daniëls, medeoprichter van Otrium, zegt hierover: “Dit jaar is zeer veelbelovend geweest: we hebben een aanzienlijke groei gezien in Europa en hebben in november onze eerste winstgevende maand bereikt. Deze sterke vooruitgang laat een duidelijk pad naar winstgevendheid zien. De nieuwe kapitaalinjectie van onze investeerders toont hun vertrouwen en geeft ons een sterke uitgangspositie voor de komende jaren.”
De groei van Otrium in de Europese markten in 2023 volgt op een financieel jaar 2022 dat werd gekenmerkt door macro-economische onzekerheid en inflatie, naast een beweging waarbij consumenten na de pandemie ook weer terugkeerden naar fysieke retail winkels. In 2023 heeft Otrium in de EU 40% jaar-op-jaar omzetgroei behaald.
Deze prestatie van Otrium werd onder meer aangewakkerd door aanzienlijke investeringen in technologie en het logistieke proces, onder meer de introductie van een geavanceerde verpakkingsmachine die de CO2-uitstoot per verzonden item met meer dan 50% verminderde. Daarnaast zijn aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan de kant van de consument, zoals een schaalbare en gepersonaliseerde mobiele ervaring in de Otrium-app. Deze investeringen zijn voornamelijk gedaan in de loop van 2022 en betalen zich nu uit.
Om de nieuwe strategie uit te voeren benoemt het bedrijf zijn huidige CFO, Frank van Valderen, als nieuwe CEO met ingang van 1 januari 2024. Hij volgt Zuhairah Washington op, die haar ambtstermijn afsluit na het succesvol overzien van de groei en overgang van de Amerikaanse activiteiten naar Rue Gilt Groupe. Van Valderen brengt veel relevante  ervaring mee uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij Zalando en Philips, en zijn recente positie als CFO bij de Nederlandse e-commerce retailer Wehkamp.
Het bedrijf blijft gefocust op het doel om het marktaandeel in Europa uit te breiden. Daarnaast wil het de manier waarop consumenten mode buiten seizoen of uit archiefcollecties kopen herdefiniëren. Otrium's ambitie voor winstgevende groei gaat zo hand in hand met het minimaliseren van verspilling in de modewereld. 
Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]
Otriums ultramoderne logistieke hub van 25.000 m² in Almelo, Nederland, 2023.

More from Otrium

See all articles
Press

Otrium's 2022 Impact Report is hier!

Fashion outlet Otrium meet vermeden koolstofemissies en afval met behulp van de koolstof berekeningssoftware VaayuOntdekt het rapport op undefinedAmsterdam, 21 juni 2023 - Vandaag publiceert Otrium, een mode-outlet die een positieve impact wil maken, een uitgebreide analyse van de vermeden koolstofemissies en afval van moderne outlet businessmodellen, met ondersteuning van Vaayu, de start-up in klimaattechnologie. Vaayu heeft zijn eigen AI- en machine learning-technologie gebruikt, samen met zijn team van experts op het gebied van levenscyclus beoordeling, om inzichten te verzamelen van meer dan 45 modemerken (zowel beschikbaar op als buiten Otrium) en gegevens van bijna vijf miljoen mode producten die actief zijn op Otrium, om koolstof op een gedetailleerd wetenschappelijk niveau te berekenen.Het onderzoek analyseert de bredere rol die outlet bedrijfsmodellen zoals Otrium kunnen spelen bij het bijdragen aan een meer circulaire mode-industrie door een alternatief te bieden voor afvalstromen van onverkochte voorraad. Het vertegenwoordigt een nieuwe bijdrage aan het begrijpen van de eindfase van fashion producten als een van de grootste datasets over praktijken met onverkochte voorraad. In 2022 voorkwam Otrium, op basis van deze berekeningen, 6.496 ton koolstofemissies (CO₂e) en 104 ton afval door fashionmerken een winstgevende oplossing te bieden om onverkochte voorraad op te ruimen, in vergelijking met een alternatief scenario waarin off-price bedrijven zoals Otrium niet zouden bestaan. Dat komt overeen met 2.219 retourtjes van Amsterdam naar New York voor één passagier of het weggooien van 130.524 paar jeans.Otrium werkt samen met meer dan 400 fashion merken zoals Mara Hoffman, Everlane, Outerknown en CLOSED om nieuwe consumenten te bereiken voor elk kledingstuk dat wordt geproduceerd en de levensduur van hun collecties te verlengen. Nu heeft Otrium, met behulp van Vaayu, toegang tot real-time koolstof tracking op product- en merkniveau, waardoor het bedrijf transacties kan monitoren en deze gegevens kan gebruiken voor realtime besluitvorming met betrekking tot impact.Otrium streeft naar een toekomst waarin alle geproduceerde kleding wordt gedragen en geen nieuwe kleding op de stortplaats belandt. Het wil zijn brand partners in staat stellen om een meer vraaggestuurde benadering van productie aan te nemen en innovatieve manieren te vinden om nieuwe consumenten te bereiken. Door het delen van gegevens en klantinzichten stimuleert Otrium nauwkeurigere prognoses. Om zijn vijf miljoen leden wereldwijd te ondersteunen bij het maken van geïnformeerde keuzes, werkt Otrium samen met Good On You, een onafhankelijke organisatie die de merken beoordeelt op basis van hun sociale en milieu-impact. Mede-oprichter Max Klijnstra: "We hebben Otrium opgericht om een rol te spelen in het hervormen van de manier waarop fashion wordt geproduceerd en uiteindelijk verkocht. Ons bedrijfsmodel is een eerste stap in het oplossen van de groeiende uitdaging van onverkochte voorraad. Als volgende stap zullen de resultaten uit ons Otrium 2022 Impact Rapport onze duurzaamheidsstrategie en klimaatdoelstellingen informeren en versterken. We zullen het ook gebruiken om transparant onze voortgang te communiceren met onze community,brand partners en de fashionindustrie. "Bij Otrium werken we gestaag aan het verbeteren van onze impact, stap voor stap."Marlot Kiveron, Hoofd Duurzaamheid bij Otrium: "Ons ultieme doel is om een netto positieve impact te hebben. Dit betekent dat we meer teruggeven dan we nemen door middel van ons bedrijfsmodel en onze operatie zoals het versturen van pakketten. Positieve impact creëren is een continu proces. Het doel van dit rapport is om onze vooruitgang te meten en verantwoording af te leggen door dit extern te delen. "Het begrijpen van de impact van zowel ons bedrijfsmodel als onze activiteiten in realtime helpt ons om positieve verandering te versnellen."Namrata Sandhu, mede-oprichter en CEO van Vaayu: "We bevinden ons op een kantelpunt als het gaat om het klimaat, en nieuw onderzoek toont aan dat we momenteel niet op koers liggen om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden. Retailers zijn al langere tijd bezig met de overgang naar reactief handelen, waarbij ze denken aan systeemverandering en circulariteit, en ze willen echt inzicht krijgen in en hun impact verlagen. Maar Vaayu stelt hen daadwerkelijk in staat om proactief te werken, door gebruik te maken van onze generatieve AI- en machine learning-technologie om emissies in real-time te berekenen en deze vervolgens te verlagen met behulp van deze wetenschappelijk onderbouwde inzichten." "Ons werk met Otrium is het eerste in zijn soort dat het koolstofemissie- en afval besparingspotentieel van off-price bedrijfsmodellen onderzoekt."Om het interactieve Impact Report 2022 van Otrium te bekijken, klik undefined.
Otrium, the leading digital outlet transforming how consumers buy end-of-season fashion, debuts on Fast Company’s prestigious 2023 undefined after a year of explosive growth. Each year, the American magazine’s editors search the world for the perfect blend of the next generation of trailblazers and decade-defining disruptors. We’re solidifying our rising star status – joining the ranks of disruptors like Airbnb, Ralph Lauren, Apple & more.Otrium is changing how fashion is created and sold, challenging industry norms around overconsumption and overproduction. The outlet with a mission wants a future where every item of clothing produced is worn. Otrium empowers over 300 brands to responsibly sell excess inventory, connecting them to a community of five million consumers – and counting. Otrium has seen revenue jump of 1000% year over year and members grow at a speed of 500%. “The conversation around what to do with excess inventory in fashion has never been more timely or critical,” says Zuraihah Scott Washington, President and Chief Operating Officer. “Otrium is eliminating unsold inventory and changing the way fashion is created and sold. Through our mission to transform the end-of-season segment through technology, we’re flipping the traditional fashion industry model that relies heavily on seasonality, trend, physical retail, or stock buyers. With every item we sell, we divert textile waste away from countries like Ghana and Chile which often end up burned or in landfills.” Otrium’s free, members-only platform allows consumers to unlock exclusive access to high-quality brands like Belstaff, Mara Hoffman, APL, All Saints and Everlane for a fraction of the price – while educating consumers on the positive impact of their choices. “Our platform elevates the off-price experience for discerning brands and consumers alike,” says Washington. “Consumers want thoughtful solutions and options amidst increasing economic and climate uncertainty.” “57 percent of our community tell us they prioritize buying off-season instead of new off the rack,” elaborates Washington. “Otrium is enabling new consumer shopping experiences by offering what we like to call ‘second chance’  vs. second hand inventory seen in resale models.”  No item is left behind. Otrium ultimately connects its brand partners with preferred stock buyers and local charities for the small amount of pieces that can’t be sold through its consumer platform, optimizing a partner’s recovery value.“The ocean of possibility is blue – and we know Otrium is driving the change,” says Milan Daniels, co-founder, speaking from New York City. “While off-price fashion sales are still predominantly taking place offline, the market represents a $200 billion opportunity. By 2030, we expect our playground  to be worth as much as $480 billion  – and no new clothing in landfills.”In 2022 alone, Otrium matched over 5 million garments with new owners.
Fashion's carbon footprint isn't a small thing. The fashion industry produces 5% of the world’s carbon emissions and is the world’s 3rd largest polluter. We're part of that, but we're striving to change that story. Here's what we're up to:In 2023, we introduced a new packaging machine in our European warehouse to create tailor-made packaging. The new packaging machine scans items to determine their size and creates a unique fitted packaging, limiting any unnecessary space. We moved away from one-sized boxes to minimise material usage. Reducing our operational footprint: one package at a time Our new packaging machine is making a real difference—cutting emissions by over 50% per item shipped. To be exact 51.88%, the equivalent of 0.075 kg CO2-eq. It's a small win, but a win nonetheless. Reducing our operational footprint means innovating one step at a time. We move as smart and quick as possible as we are conscious of the urgency of climate change. Using Less, Using Smart It's really just about using energy and materials smarter.This is our three-step approach:undefinedundefinedundefined