KlantenserviceOver ons
Inloggen
sustainability

Otrium Strengthens Climate Commitments with SBTi-Approved Science-Based Targets

“Having our targets approved by SBTi is a significant step toward driving lasting impact in the fashion ecosystem”

1 MAY 2025
Otrium, the B Corp-certified off-price fashion marketplace working to ensure all clothing is worn, has received official validation from the Science Based Targets initiative (SBTi) for its near-term greenhouse gas (GHG) reduction goals. This milestone strengthens Otrium’s commitment to aligning with global climate science and advancing the decarbonisation of fashion. With its newly approved targets, Otrium Holding B.V. commits to reduce absolute scope 1 and 2 GHG emissions 33.6% by 2028 from a 2023 base year. Otrium Holding B.V. also commits to reduce absolute scope 3 GHG emissions from purchased goods and services, upstream transportation and distribution, waste generated in operations, business travel, employee commuting 33.6% within the same timeframe. 
How do we do this?
Delivering on Climate Commitments: Beyond setting ambitious climate goals, Otrium exercises accountability through real-time tracking, low carbon logistics, and ongoing efforts to lower its operational environmental impact. Low Carbon Logistics & Smarter Returns: Otrium is working with DHL low-carbon Logistics to ensure 90% of orders in the Netherlands are delivered via electric and low-emission vehicles. Sustainable Packaging & Warehousing: With help from its new, more efficient packaging machine, Otrium aims to pack 60-80% of orders in optimised, low-impact solutions. Simultaneously, a new polybagging machine which limits the use of plastics is set to be introduced.
Data-Driven Emissions Tracking: In partnership with Vaayu, Otrium will publish annual carbon footprint reports and leverage a live carbon dashboard to measure emissions per item sold, platform session, and employee, ensuring full transparency within the SBTi framework.
A Shared Commitment to Change
“Having our targets approved by SBTi is a significant step toward driving lasting impact in the fashion ecosystem,” says our COO, Rutger van Boxtel. “With this commitment, we demonstrate our dedication to decarbonising Otrium’s operations while simultaneously advocating for broader business ownership of environmental impact.”
As the fashion industry faces increasing pressure to address its role in climate change, Otrium wants to take a leading role in driving impact. We believe sustainability should shape, not just the way fashion is consumed, but also how its impact is tracked, communicated, and enhanced over time. Discover Otrium’s climate commitments and sustainability roadmap here.

More from Otrium

See all articles
NEWS

Met trots delen we dat Otrium nu officieel B Corp-gecertificeerd is!

B CorpEen gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van undefined van de 200 is - zeker als jong bedrijf - een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt. Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat. Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie undefined het laatste rapport. Break-even in Q4 2024Eind 2023 zijn de ambitieuze plannen van Otrium voor 2024 en met het oog op 2025 bekend gemaakt, waaronder break-even draaien in Q4 2024 en winstgevende groei in 2025. De toenmalige CFO Frank van Valderen werd met ingang van januari 2024 benoemd als CEO om de nieuwe strategie uit te rollen. Van Valderen heeft veel relevante ervaring uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij bekende e-commerce retailers.   Onder zijn leiding heeft Otrium in Europa zich gericht op het verkopen van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot. Tot slot is er afscheid genomen van minder relevante merken die niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten waren of waarop Otrium verlies maakte. Dit tezamen heeft ertoe geleid dat trouwe Otrium klanten nog loyaler werden, hun frequentie steeg en dat de marge per order toenam.  Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval - blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.’  Eind 2023 zijn de Verenigde Staten activiteiten van Otrium overgedragen aan de Rue Gilt Groupe en de verkoopactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk gestopt. De verbetering van het operationele resultaat in Europa en het stoppen van de verliezen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft ertoe geleid dat de burn in 2024 significant lager was dan in 2023. In het laatste kwartaal van 2024 heeft Otrium voor het eerst in haar bestaan zwarte cijfers geschreven. Het EBITDA verlies over heel 2024 is met circa 70% gedaald ten opzichte van 2023. Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘Het was niet makkelijk om deze turnaround te maken en het hele Otrium team heeft hier enorm hard aan gewerkt. Ik ben er trots op dat we dit samen bereikt hebben en deze nieuwe springplank gemaakt hebben om winstgevend door te groeien en Otrium verder uit te bouwen.’  Steeds meer merken geloven in Otrium’s missie en werken samen aan een nieuwe toekomst voor mode. Er zijn inmiddels ruim 300 modemerken verkrijgbaar bij Otrium.  Voor meer informatie over: Op maat gemaakte verpakkingen undefined Otrium’s Reparatieservice undefined Otrium’s Recycling Service undefined Neem voor meer informatie en/of interviewverzoeken contact op met: Emelin Naudin ten CatePR Manager [email protected]: 0031 6 47 138 296Over Otrium Otrium, opgericht in 2017, is een B Corp-gecertificeerde fashion outlet met een duidelijke missie: alle geproduceerde kleding moet gedragen worden. Hiermee biedt Otrium een oplossing voor een groeiende uitdaging binnen de mode-industrie; sinds 2000 is de productie van kleding verdubbeld, maar één op de zes van deze nieuwe items bereikt de consument niet eens. Steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid in de mode-industrie, zoals het EU-kader inzake Ecodesign, dat een verbod omvat op de vernietiging van onverkochte kleding en schoenen, ondersteunt dit streven. Otrium is daarmee niet alleen een aantrekkelijke oplossing voor (internationale) modemerken, maar ook voor de consument die profiteert van het gevarieerde en hoogwaardige aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Zo shop je maar liefst meer dan 300 modemerken tegen kortingen tot 75%.  Over B Lab B Lab transformeert de economie ten behoeve van iedereen, alle gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert het wereldwijde netwerk normen, beleid en hulpmiddelen voor het bedrijfsleven. Daarnaast certificeren ze bedrijven – beter bekend als B Corps – die voorop lopen. Tot op heden omvat de wereldwijde gemeenschap meer dan 9.400 B Corps in 92 landen en 161 sectoren, en beheren meer dan 200.000 bedrijven hun impact met de B Impact Assessment.www.bcorporation.eu
As part of Otrium’s journey to being part of a smarter fashion industry, end-of-season fashion platform is signing up to Science Based Targets initiative (SBTi) and backing its drive towards delivering ambitious corporate climate action. Otrium wants to have a net positive impact. This means making a positive impact through its business model while taking ownership of the greenhouse gas emissions Otrium’s own business creates.Working towards a future where all clothing is worn, Otrium, together with its brand partners, gives unsold items the best chance of finding an owner. Otrium helps brands do this by polishing and matching end-of-season fashion as well as moving away from excess by introducing Data-Made Fashion focusing on data and making use of excess fabrics.Otrium is the first stand-alone off-price fashion business committing to setting Science Based Targets. By that, Otrium will join a global movement of companies aiming to limit global warming to 1.5 degree maximum, in line with the Paris Agreement of 2015.Says Marlot Kiveron, Head of Sustainability at Otrium, “We’re ambitious to create a smarter fashion industry, and committed to do so without compromising our own operational impact as a company.”  “We’ve pledged to report within the SBTi framework, transparently and in line with science.” “We have conducted our first undefined that will function as a baseline to set targets. Next up is the process of setting our Science Based Targets, driving our carbon reduction roadmap and annual reporting on our progress.” Follow our journey undefined.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedOtrium verscherpt zijn focus op de Europese markt. Het bedrijf streeft ernaar om winstgevend te zijn in het vierde kwartaal van 2024 en volledige winstgevendheid over het jaar 2025 te bereiken. Om zo snel mogelijk winstgevend te worden zal Otrium zijn Amerikaanse activiteiten via een strategisch partnerschap overdragen aan Rue Gilt Groupe, een toonaangevend premium en luxe off-price e-commerce bedrijf in de VS.De missie van het bedrijf blijft onveranderd: dat alle geproduceerde kleding wordt gedragen. Om modemerken te blijven ondersteunen bij het creëren van waarde en minimaliseren van afval heeft Otrium een aanvullende investering van €16,6 miljoen in eigen vermogen opgehaald bij bestaande investeerders. De recente financiering werd wederom geleid door Index Ventures, BOND Capital en Eight Roads, die ook de eerdere Series C-financieringsronde van het bedrijf leidden in 2021.Milan Daniëls, medeoprichter van Otrium, zegt hierover: “Dit jaar is zeer veelbelovend geweest: we hebben een aanzienlijke groei gezien in Europa en hebben in november onze eerste winstgevende maand bereikt. Deze sterke vooruitgang laat een duidelijk pad naar winstgevendheid zien. De nieuwe kapitaalinjectie van onze investeerders toont hun vertrouwen en geeft ons een sterke uitgangspositie voor de komende jaren.”De groei van Otrium in de Europese markten in 2023 volgt op een financieel jaar 2022 dat werd gekenmerkt door macro-economische onzekerheid en inflatie, naast een beweging waarbij consumenten na de pandemie ook weer terugkeerden naar fysieke retail winkels. In 2023 heeft Otrium in de EU 40% jaar-op-jaar omzetgroei behaald.Deze prestatie van Otrium werd onder meer aangewakkerd door aanzienlijke investeringen in technologie en het logistieke proces, onder meer de introductie van een geavanceerde verpakkingsmachine die de CO2-uitstoot per verzonden item met meer dan 50% verminderde. Daarnaast zijn aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan de kant van de consument, zoals een schaalbare en gepersonaliseerde mobiele ervaring in de Otrium-app. Deze investeringen zijn voornamelijk gedaan in de loop van 2022 en betalen zich nu uit.Om de nieuwe strategie uit te voeren benoemt het bedrijf zijn huidige CFO, Frank van Valderen, als nieuwe CEO met ingang van 1 januari 2024. Hij volgt Zuhairah Washington op, die haar ambtstermijn afsluit na het succesvol overzien van de groei en overgang van de Amerikaanse activiteiten naar Rue Gilt Groupe. Van Valderen brengt veel relevante  ervaring mee uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij Zalando en Philips, en zijn recente positie als CFO bij de Nederlandse e-commerce retailer Wehkamp.Het bedrijf blijft gefocust op het doel om het marktaandeel in Europa uit te breiden. Daarnaast wil het de manier waarop consumenten mode buiten seizoen of uit archiefcollecties kopen herdefiniëren. Otrium's ambitie voor winstgevende groei gaat zo hand in hand met het minimaliseren van verspilling in de modewereld.  Voor meer informatie, bezoek press.otrium.com of neem contact op via [email protected]

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste kortingen, merken en drops.
54DE8BC7-7BB5-43A0-BC5A-163436F3BE63
4
/
5
Certified Bcorp Logo
0BAB7724-CC88-4EC8-BE8C-A263D118A28F3FBC6BD0-1176-4799-B62E-BA2AE710C338
  • 4
    /
    5
  • Certified Bcorp Logo

Otrium

  • Over ons
  • Blog
  • Carrière
    We're hiring
  • Partnerships
  • Persruimte
  • Certified B Corporation™
  • Ethical Governance
  • Ethical impact

Download de app

Volg ons

© 2016-2025 Otrium, behalve bepaalde inhoud geleverd door derden
Privacy and Cookie Statement